Priorytet Radomskiego Centrum Informatycznego “ERCI”
Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach.
realizacja działań 2018/19
Nasze prace graficzne:
WARSZTATY Z OKAZJI DNIA BEZPIECZNEGO INTERNETU : “DZIEŃ Z ŻYCIA”
Sposób używania Internetu przez młodzież wzbudza niekiedy skrajne emocje − od zachwytu nad możliwościami, jakie dają młodym ludziom nowoczesna technologia, dostęp do globalnej wiedzy i szybka komunikacja po przerażenie tym, ile czasu dzieci potrafią spędzać przed komputerem. Do tego dochodzi często niewiedza rodziców i opiekunów na temat tego, co ich podopieczni robią godzinami w Internecie. Prowadzi to do pytania, czy i kiedy możemy powiedzieć, że nastolatki są uzależnione od Internetu, i jak powszechny jest to problem.
Źródło: Dzień z życia
Na początku zajęć uczniowie zostali poinformowani, że zajęcia poświęcone będą korzystaniu z Internetu i problemom związanym z jego nadużywaniem.
QUIZ
Zadaniem uczniów było odpowiedzenie na 7 pytań dotyczących Internetu. Pytania skierowane były do całej klasy, wszyscy uczniowie wspólnie ustalali właściwą odpowiedź, zgłaszając się na przykład za pomocą podniesienia ręki. Nauczyciel wskazywał poprawne odpowiedzi i komentował każde z pytań.
MOJA DOBA NA ZEGARZE
Zadaniem uczniów było wypełnienie tarczy zegara . Prowadzący narysował zegar na tablicy, prezentując, jak należy wykonać zadanie. Pod ilustracją zegara w załączniku zostały wypisane przykładowe czynności, które mogą zostać umieszczone przez uczniów w wycinkach na tarczy. Po wykonaniu zadania poproszono uczniów, by zastanowili się, przez ile czasu korzystają z Internetu, wykonując każdą z tych czynności i wyraźnie to przy niej zaznaczyli. Następnie prowadzący poprosił uczestników zajęć, by na podstawie wcześniejszych odpowiedzi podliczyli łączny dzienny czas korzystania z sieci.
CO MY WIEMY O INTERNECIE?
W kolejnym etapie lekcji uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy. Nauczyciel omówił głowne funkcje internetu: informacyjną, komunikacyjną oraz rozrywkową. Zadaniem grupy pierwszej było zastanowienie się i spisanie wszelkich skojarzeń związanych z internetem. Grupa druga opisała zalety internetu a trzecia zagrożenia płynące z sieci. Zadanie to sprzyjało wymianie poglądów co zrodziło pytania nt. stalkingu, phisingu i usług internetowych.
CENTRUM INFORMATYCZNE – COMPUTER CENTRE
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest
z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.
W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – tworzących Polskie Centrum Programu Safer Internet. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.
Metoda projektu na lekcjach informatyki 2015
W gimnazjum lekcje informatyki sprzyjają praktycznemu wykorzystaniu narzędzi IT do tworzenia wszelkiego rodzajuprojektów.Poniżej przedstawiamy projekty prezentacji międzyprzedmiotowych. Uczniowie podzieleni na grupy tworzą prezentacje tematyczne pod nadzorem nauczyciela. Zanim jednak projekt powstanie uczniowie przygotowują ramowy scenariusz prezentacji oraz wyszukują i gromadzą informacje. Ostatecznie przedstawiają całość w obecności klasy. Po zatwierdzeniu projektu przez nauczyciela prowadzącego uczniowie mają możliwość przedstawienia prezentacji również na lekcjach które
są powiązane z tematyką projektu. I tak uczniowie tworzyli np. projekt o Hiszpanii który wykorzystają również na lekcjach języka hiszpańskiego i /lub geografii w celu utrwalenia wiadomości o kulturze tego kraju. Grupa uczniów ma również możliwość uzyskania dodatkowej oceny z przedmiotu na którym przedstawi projekt. Taka forma pracy na lekcji rozbudza kreatywność oraz utrwala umiejętności praktyczne przy komputerze a przede wszystkim uczy współpracy w grupie.
Certyfikat ECDL START i ECDL CORE, potwierdzają wiedzę jego posiadacza o podstawowych umiejętnościach korzystania z komputera w następujących zakresach:
- Podstawy technik informatycznych
- Użytkowanie komputerów
- Przetwarzanie tekstów
- Arkusze kalkulacyjne
- Bazy danych
- Grafika menedżerska i prezentacyjna
- Przeglądanie stron internetowych i komunikacja
Podczas zajęć warsztatowych uczniowie zapoznają się z zagadnieniami technicznymi, rozwiązują przykładowe testy egzaminacyjne oraz oswajają się z nowoczesnymi technologiami komputerowymi.
Pobierz prezentacje: filtry 1, filtry 2, gimp
Technologia informatyczna na zajęciach językowych
Najciekawsze inspiracje graficzne uczniów klas I i II.