KREATYWNA EDUKACJA
ROK SZKOLNY 2015/16
NOWE INSPIRACJE
INFORMATYKA
MATEMATYKA
BIOLOGIA
CHEMIA
PROGRAMY INNOWACYJNE W KLASACH I -II
ROK SZKOLNY 2014/15
program innowacji Eksperyment edukacją przyszłości – grupa mat-fiz-klasy 1 i 2 – Magdalena Gawor
Wstęp.
Niniejsza innowacja jest innowacją programowo – metodyczną. Dotyczy zajęć z fizyki, których adresatami są uczniowie klas I i II Europejskiego Gimnazjum Językowego z oddziałami dwujęzycznymi im. Unii Europejskiej w Radomiu.
Rozpoczęcie innowacji przewidywane jest na wrzesień 2014, a jej zakończenie czerwiec roku szkolnego 2014/2015. Na realizację programu przewidziano 1 godzinę tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Innowacja opiera się na zmodyfikowanym i rozszerzonym o treści realizowanym programie: Program nauczania fizyki – Spotkania z fizyką; autorzy: Grażyna Francuz- Ornat, Teresa Kulawik. Innowacja ma służyć rozbudzaniu zainteresowań uczniów metodami angażującymi w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych.
Cele kształcenia ogólnego, zgodnie z założeniami Podstawy programowej kształcenia ogólnego, realizowane są poprzez następujące cele:
Cele ogólne:
- Zdobycie przez uczniów podstawowych kompetencji matematyczno – przyrodniczych i naukowo – technicznych w zakresie wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach.
- Zainteresowanie uczniów nauką i techniką w wyniku zrozumienia zagadnień związanych z realizacją eksperymentów.
- Kształtowanie u uczniów postawy krytycznego rozumienia, rozbudzanie ciekawości poznawczej.
- Kształtowanie aktywnej, otwartej i tolerancyjnej postawy.
- Rozwijanie umiejętności współpracy, pracy zespołowej.
- Rozbudzanie aspiracji naukowych uczniów oraz nabywanie przez nich umiejętności prezentowania nabytych kompetencji, między innymi z zastosowaniem IT.
Cele szczegółowe:
-przeprowadzanie doświadczeń fizycznych,
– zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do przetwarzania i prezentacji wyników eksperymentów przyrodniczych,
– kształcenie umiejętności analizy danych przedstawionych na wykresie, -kształcenie umiejętności pracy w zespole, -wzbudzenie zainteresowania przedmiotem.
Formy pracy:
− praca zespołowa
− praca w grupach
− praca w parach
− praca indywidualna
Procedury osiągania celów:
W celu osiągnięcia zaplanowanych celów innowacji przewiduje się przede wszystkim zastosowanie metod aktywizujących i technik twórczych.
Planowane działania:
− tworzenie własnych pomocy dydaktycznych, − udział w zajęciach warsztatowych, − wystawa prac uczniów, − projekt, − tworzenie portfolio, karty pracy, albumu , filmu, − elementy wykładu, dyskusja.
program innowacji Ciekawa geografia – grupa klasy 1- Michał Tomaszewski
Innowacja pedagogiczna
„Ciekawa GEOGRAFIA”
- Autor innowacji: mgr Michał Tomaszewski nauczyciel geografii
- Rodzaj innowacji: metodyczno-organizacyjna
- Czas realizacji: od września 2014 r. do czerwca 2015 r.
- Uczestniczą uczniowie klas I gimnazjum zainteresowani geografią i ekologią
- Zajęcia odbywają się w wymiarze jednej godziny w tygodniu
Zakładane efekty działalności innowacyjnej:
– podniesienie jakości pracy szkoły,
– wzrost zainteresowania uczniów geografią regionalną oraz ekologią,
– wykonanie prezentacji multimedialnych, które wzbogacą pracownię geograficzno- historyczną oraz będą wykorzystywane na lekcjach geografii i historii,
– nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach podczas wycieczek,
– rozwój umiejętności posługiwania się w praktyce planem, mapą turystyczną i sprzętem turystycznym,
– podejmowanie konkretnych działań w szkole mających wpływ na polepszenie stanu środowiska naturalnego w naszym regionie,
– organizacja i przeprowadzenie szkolnego konkursu geograficznego,
– rozwój twórczego myślenia i kreatywności,
– satysfakcja z odniesionych sukcesów.
Spotkanie z nauczycielem akademickim
W lutym 2015 roku uczniowie spotkali się z Panem dr Mirosławem Mularczykiem naukowcem i podróżnikiem. Pan Mirosław przyjechał do nas z prelekcją na temat Grecji.
Uczniowie klas I gimnazjum dowiedzieli się ciekawych rzeczy na temat architektury, zwyczajów i tradycyjnych potraw mieszkańców Grecji. Pan doktor pokazał własne zdjęcia pięknych krajobrazów Peloponezu, odniósł się także do sytuacji politycznej i przede wszystkim gospodarczej Grecji.
Młodzież słuchała z dużym zainteresowaniem, uczniowie zadawali ciekawe pytania, a Pan Mularczyk w sposób wyczerpujący na nie odpowiadał.
Trasa:
Dworzec PKP Pionki Gł. – dolina Zagożdżonki – Dworzec PKP Pionki Gł.
Ryc. 34. Ścieżka edukacyjno – rekreacyjna doliną Zagoźdżonki
Źródło: Wykonanie własne dn. 25.10.2014 r.
I stanowisko obserwacyjne: Rezerwat „Brzeźniczka”
Na wprost w odległości ok. 100 metrów – rzeka Brzeźniczka i niewielki ale bardzo malowniczy zalew.
Fot. 26. Zalew „Brzeźniczka”
Źródło: Wykonanie własne
III stanowisko obserwacyjne: „Królewskie Źródło”
Wchodzimy na nasyp, przechodzimy na jego drugą stronę i skręcając ścieżką w prawo, po ok. 70 metrach docieramy do „Królewskiego Źródła”. Ma ono wyjątkowo smaczną, zmineralizowaną wodę. Według legendy ze źródła korzystał podczas polowań król Władysław Jagiełło. Najbliższe otoczenie źródła obfituje w większe i mniejsze źródełka stworzone na potrzeby szlaku turystycznego „Królewskie Źródła”.
Fot. 30 – 33
„Królewskie Źródła”
Źródło: Wykonanie własne.
program innowacji filmowo-fotograficznej – grupa mat-inf klas 2 – Michał Siczek
program innowacji :Uczenie przez odkrywanie – grupa bio-chem klas 1 i 2 – Ewelina Kulak
Program innowacyjny „Uczenie przez odkrywanie – Badaj, odkrywaj i myśl krytycznie”
Istotnym elementem w pracy z uczeniem na przedmiotach przyrodniczych takich jak: biologia czy chemia są zajęcia praktyczne. Uczniowie poprzez samodzielne wykonanie doświadczeń łatwiej przyswajają wiedzę , co usprawnia osiągnięcie zamierzonych celów nauczania.
CELE OGÓLNE:
– poprawa jakości nauczania przedmiotów przyrodniczych poprzez wprowadzenie metod badawczych opartych na dedukcyjnym
i samodzielnym dochodzeniu do wiedzy (Inquiry Based Science Education – IBSE),
– podniesienie świadomości edukacji przyrodniczej o potrzebie ustawicznego profesjonalnego rozwoju, związanego z szybkimi zmianami w świecie nauki i metodyce,
kształcenie umiejętności zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu/uczeniu się przedmiotów przyrodniczych .
Cele szczegółowe:
-przeprowadzanie doświadczeń chemicznych,
– zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do przetwarzania
i prezentacji wyników eksperymentów przyrodniczych,
– kształcenie umiejętności analizy danych przedstawionych na wykresie,
-kształcenie umiejętności pracy w zespole.
Program zgodny z podstawą programową na lekcji chemii w III etapie edukacji.